Les 2
Les 2: Hoe bepaal je de prijs van je werk?
Bekijk de video: Prijsbepaling
Damesboetiek Spruyt & Ko Kathelijne Koster
Kathelijne Koster vertelt hoe ze omgaat met marges. De prijzen worden voor een deel door de leveranciers bepaald. Zij kan echter wel bepalen welke marges (verschil tussen je inkoopkosten en de winst) zij eraan overhoudt en kijkt dus naar de algehele marge van de winkel.
-
Weet wat je minimale marge moet zijn
-
Items met een lage marge leveren niet veel winst op maar wel veel bezoekers/branding/publiciteit
-
Items met een hoge marge zijn belangrijk om op voorraad te hebben
Praktijkvideo Heiko Balster
Heiko Balster vertelt hoe hij zijn prijs van zijn product bepaald. Dit gebeurt enerzijds op zijn gevoel en anderzijds met een berekening:
-
Productiekosten
-
Bedrijfskosten (vast bedrag)
-
Winkelmarge (x 2,5)
-
Eigen uren/winst
-
Ontwikkelkosten
= Verkoopprijs
Opdracht 'Hoe bepaal je de prijs van je werk?
Voor het bepalen van je prijs is het belangrijk om een paar berekeningen te doen. Wat mij iedere keer opvalt als creatieve ondernemers aan de slag gaan met een berekening; is dat ze blij of boos zijn over de uitkomst. En dat is goed! Want dat betekent dat je een duidelijk mening hebt over wat je dus blijkbaar waard bent. Dit is een perfect uitgangspunt om kritisch te gaan kijken naar je kosten, je samenwerkingspartners, je uren, materiaal etc. Want daar zit de oplossing. En niet in het doen van artistieke concessies!