Les 3

Les 3: Wat is je verdienmodel? 

Bekijk de videos: Verdienmodel (3 delen)

Ontwerper Eloi Koster

Ontwerper Eloi Koster besluit dat hij op een gegeven moment niet meer wil leven van de wispelturige inkomsten van projecten. Hij wil een ‘onderstroom’ creëren waarmee hij een vaste inkomstenbron realiseert. Hij kijkt naar de volgende zaken:

  • Kunnen we onze eigen investering omzetten naar iets duurzaams?

  • Als je vanuit een project een product maakt ontstaat er een onderstroom in je inkomsten

  • Dit betekent dat je alle scenario’s/vormen van je product helemaal moet doorrekenen

Interieurarchitecten Sanne en Laurien

Sanne en Laurien merken dat ze met grote projecten eerder moeten gaan factureren. Zij hebben daarvoor een vaste structuur opgezet zodat ze de fluctuaties in inkomsten beter op kunnen vangen.

  • Verschillende tarieven per klantgroep (particulieren of bedrijven)

  • Vaste termijnen van factureren

    • Voorschot

    • Na oplevering

    • Eventueel extra gemaakt uren

Artikel: Verdienmodellen

Een verdienmodel geeft aan hoe een bedrijf geld verdient. Dat klinkt redelijk voor de hand. Echter is het niet altijd transparant hoe een bedrijf aan zijn omzet komt.  

Wij vinden het allemaal heel waardevol dat wij via WhatsApp met elkaar kunnen communiceren maar wij betalen er niks voor. Hoe kan dat? We kopen nietsvermoedend een koffiezetapparaat en zitten ineens aan dure cups vast. Hebben we dan niet op zitten letten? 

In onderstaand artikel heb ik nog meer verdienmodellen voor je gevonden. Ter inspiratie, educatie of gewoon vermaak. Het gaat erom dat je in gaat zien dat iets van ‘waarde’ een bedrag van € 0,- of € 100.000,- of 1 miljoen kan zijn. Waarde heeft voor iedereen een andere betekenis.

Download: Artikel verdienmodellen

Opdracht

Met een verdienmodel zet je waarde om in geld. De ‘waarde’ waar we het hierover hebben is de ‘waarde’ die de klant ervaart. Dus niet iets van het bedrijf dat ooit een bepaalde investering of geldwaarde heeft gekend.

Het is daarom ontzettend belangrijk dat je je goed verplaatst in de klant bij het formuleren van je verdienmodel. Wat is nu precies de waarde die jij creëert voor je klant? Heb je dit aan je klanten gevraagd? Zo niet, doe dat dan eens. Je zult verstelt staan wat klanten als waardevol ervaren.

Vaak denken bedrijven dat ze iets waardevols leveren terwijl de klant dat eigenlijk een vanzelfsprekend iets vindt. De reden dat een klant bij jou koopt heeft enerzijds met de artistieke waarde te maken en anderzijds met de klantwaarde. Als je fantastisch werk maakt maar je bent onmogelijk in de omgang. Dan wordt het een lastig verhaal. Dan lever je geen waarde aan je klant.

Even een plat voorbeeld: Jij maakt een mooi schilderij, en de klant zoekt iets leuks voor boven de bank. Dit zijn twee verschillende onderdelen van ‘waarde’.

Goed, terug naar het verdienmodel.

Doorloop de volgende 3 stappen, download daarvoor onderstaand document.

Download: Opdracht 'In 3 Stappen naar een verdienmodel'

Voorbeeld kunstschilder

Een schilder is gespecialiseerd in het schilderen van Nederlands landschappen. Hij verkoopt leertrajecten waarin deelnemers deze techniek leren. Hij kan drie deelnemers per keer in zijn traject van drie maanden kwijt. Per maand moeten de deelnemers een Hollands landschap schilderen volgens zijn techniek.  Zij mogen dit werk niet houden. Dit levert hem 3x12 = 36 schilderijen per jaar op. 

Hij verkoopt deze schilderijen voor gemiddeld € 1.250,- per stuk via toeristenwinkels in de randstad, op Schiphol en bij de Zaanse Schans. Dit levert hem € 45.000 per jaar op. Zijn grootste kostenpost is zijn unieke atelier in de buurt van de Zaanse Schans en het materiaal voor de schilderijen (verf, pencelen en doek).

De deelnemers krijgen een keer per week les in zijn atelier. Zij betalen een bijdrage voor het materiaal en de lunchkosten. Niet iedereen kan zomaar meedoen. De schilder selecteert zorgvuldig de deelnemers. 

De andere dagen van de week heeft de schilder zijn handen vrij om aan zijn eigen schilderijen te werken. 

Voorbeeld Beeldhoudster

Een beeldhoudster maakt gemiddeld 3 grote beelden per jaar. Pas als het werk af is wordt het via een galerie tentoongesteld en hopelijk verkocht. Nadia Gonegai van Portreturn is beeldhoudster en zoekt manieren om een stabiel inkomen voor zichzelf te creëren. Zij maakt veel beelden voor grafmonumenten en komt met het idee van de Portreturn. 

Aan de hand van foto’s maakt zij een abstract werk in de vorm van een urn. Als je een lichtbron op de urn zet dan zie je pas het profiel van degene die is overleden. Zonder lichtbron is het niet duidelijk dat het om een portret gaat en heeft het de klassieke vorm van een urn. Dit idee en haar unieke aanpak/procedé heeft zij vast laten leggen. Zij investeert in een freesmachine en zij kan daarmee haar productie van de Portreturen verhogen. Iedere Portreturn is uniek. De verkoop organiseert zij via uitvaartondernemers. Naast de urn verkoopt ze een miniatuur in zilver voor aan een ketting. Om je geliefde ook op je hart te dragen.

De vraag naar haar unieke en bijzondere Portreturn neemt toe. Zij heeft met dit werk een stabiel inkomen voor zichzelf gecreëerd en heeft daarnaast ook tijd om nieuwe beelden te maken.