• Vicky Fasten

7 tips voor meer omzet als kunstenaar


Geld verdienen als kunstenaar. Wie wil dat nou niet? Geld verdienen met iets creatiefs. Iets wat je zelf maakt. Je eigen passie. Er vol voor gaan!

Maar de werkelijkheid is anders. Kunstenaars zitten vast in bijbanen, goedkope huurwoningen en leven een pensioenloos bestaan.

Zeg gewoon die bijbaan op!

Ja, dat is misschien een brug te ver. Daar ben je voor je gevoel nog niet klaar voor. Maar wanneer ben je er wel klaar voor?

Je bent er klaar voor zodra je onderstaande punten hebt geïmplementeerd. Dan ben je namelijk ‘zakelijk’ bezig als kunstenaar. Je kan dan je passie omzetten in geld.

Als het je niet lukt om onderstaande punten binnen 3 maanden te implementeren, hou dan vooral die bijbaan aan.

Het gaat namelijk om je gedrag. Hoe graag wil je dit? Ben je bereid om vanaf vandaag dingen anders te doen?

1. Je portfolio is geen website

Je hebt je meest recente werk gefotografeerd en je portfolio staat online. Jij bent er klaar voor. Mooi niet… Een portfolio is een statig en eenzijdig document. Het laat vooral zien wat jij kan, maar het laat niet zien wat een mogelijk klant of opdrachtgever ermee kan. En daar gaat het mis. Maak van je online portfolio een klantvriendelijke website. Fotografeer je werk dus in een huiselijke context als je een particuliere klant hebt. Zorg dat alle specificaties zoals afmetingen, gewicht, materiaal etc erbij vermeld staan. Verplaats je in een mogelijke klant en vraag je af welke praktische obstakels er zijn.

2. Gebruik een wereldtaal zoals Engels

Het vinden van de juiste klant voor jouw werk is een hele opgave. Aangezien je er toch veel moeite voor gaat doen, zorg er dan voor dat de vijver waarin je zoekt groot genoeg is. Beperk je dus niet tot een Nederlandstalige klant. Zo wordt de Dutch Design Chair voor de dubbele prijs verkocht op de Aziatische markt. Pas dus niet je werk aan, maar zoek de juiste klant en spreek zijn taal. Dus zorg ervoor dat je website in het Engels is.

3. Merchandise

Kunstenaars halen er hun neus voor op. Merchandise! Maar waarom is dat? Merchandise is ervoor bedoeld om mensen met een kleine portemonnee ook kennis te laten maken met je werk. En het hoeft echt geen sleutelhanger te zijn, maar als kunstenaar moet je eerder denken aan een ‘instapmodelletje’ voor je grotere werk. Als voorbeeld neem ik een kunstschilder. Zijn schilderij kost € 7.500,-, een zeefdruk € 250,- en een poster € 25,-. De goedkopere alternatieven zijn representaties van het schilderij.

4. Pakketten, geen losse items

Presenteer je werk in pakketten, geen losse items. Veel consumenten vinden het lastig om losse items te combineren. Presenteer je werk dus in een pakket of serie. Dit spreekt veel meer tot de verbeelding. Als je bijvoorbeeld meubelontwerper bent, maak dan niet alleen een fauteuil, maar ook een bijbehorende bijzettafel en bank.

Ik zie ook vaak tekenaars die hun werk via Etsy verkopen. Je kunt dan 1 kerstkaart kopen met hun werk erop. Mar dat wil ik niet. Ik wil 20 kerstkaarten, met 4 verschillende afbeeldingen inclusief enveloppen. Op deze manier verkoop je meer en hoeft de klant niet op zoek naar enveloppen.

Dit geldt ook voor inlijsten. Verkoop je werk inclusief lijst, sokkel, ophangsysteem you name it. Mensen willen een totaaloplossing.

5. Regelmaat en herkenning

Die kerstkaarten van vorig jaar? Die ga je dit jaar weer aanbieden. Maar dan met nieuw werk natuurlijk. Zorg ervoor dat er op een vast tijdstip of terugkerend moment, nieuw werk beschikbaar komt. Zo heb ik ooit een beeldhouwer ontmoet en die maakte ieder jaar met oud & nieuw een vuurwerkopstelling. Je kon een vuurwerkpakket bij hem kopen inclusief een werkbeschrijving van hoe je het vuurwerk moest neerleggen, volgorde en tijdstip van aansteken en welke muziek je erbij moest draaien. En ieder jaar was er een trouwe groep mensen die weer uitkeek naar de nieuwe opstelling.

6. Keep it Simple

Geef de klant niet te veel opties. Dan haken mensen af. Als je bijvoorbeeld werk online verkoopt zorg dan dat men direct via Ideal het geld over kan maken. Zorg ook voor een heldere prijs. Een beginnend fotograaf verkocht zijn fotoboek bijvoorbeeld wereldwijd met dezelfde verzendkosten. Dit deed hij om het verkoopproces heel eenvoudig te houden. Later toen de verkoop toenam is hij dit gaan uitbesteden en werden de juiste verzendkosten berekend.

7. Pemper je klant

Hoe leuk is het om klanten te laten weten dat je ze waardeert? Dit kunnen klanten met een grote of kleine portemonnee zijn, dat maakt niet uit. Zodra je de kans hebt betrek je trouwe klanten ergens exclusief bij. Als je bijvoorbeeld een expositie hebt, nodig ze dan persoonlijk uit. Niet via de nieuwsbrief. Beter nog is om ze voorafgaand aan de expositie uit te nodigen voor een lunch. Het doel is niet om een verkoop te realiseren, maar om elkaar beter te leren kennen. Betrek je klant exclusief bij events die je toch al organiseert zoals een expositie, optreden, lancering, etc.

#omzet #kunstenaar #etsy #verkoop #schilderij #zeefdruk