• Vicky Fasten

Hoe werk je samen met een bedrijf?

Ik hoop stiekem dat ik ontdekt word. Dat mijn schilderijen als warme broodjes over de toonbank vliegen tijdens mijn eindexamenexpositie. Het is alweer een paar jaar geleden maar dat gebeurde helemaal niet.

Inmiddels weet ik dat er meer voor nodig is om je werk te verkopen. Dat gebeurt niet bij een eerste kennismaking tijdens een eindexamenexpositie. Je moet een relatie opbouwen en veel meer begrijpen hoe een ander denkt en wat een ander nodig heeft. Elke klant is anders en elke samenwerking is anders, dus dat is best lastig.

De adviseur

Als adviseur sta ik aan de zijlijn. Dat maakt dat ik heel veel creatieve ondernemers spreek, adviseer, ondersteun, vooruitduw, maar feitelijk zelf niet aan het roer sta. Dat maakt mij wel eens onzeker. Hoe kan ik dan goed adviseren?

Als je lang genoeg adviseur bent dan ga je patronen herkennen. Die patronen hebben verschillende uitkomsten. Het ene patroon leidt tot een tevreden klant en het andere patroon duidelijk niet. Zo herken ik het volgende patroon bij Claudia.

De ontwerpster

Claudia is ontwerpster en ontmoet een glasproducent tijdens haar eindexamenexpositie. De glasproducent is geïnteresseerd in het werk van Claudia en dan met name in de methodiek waarmee ze nieuwe glasvormen en structuren ontwerpt. Ze wisselen contactgegevens uit en kort daarna gaan ze koffiedrinken.

Het klikt. Er volgt een atelierbezoek en een bezoekje aan de fabriek. En dan wordt het ineens onduidelijk. Hoe gaan ze nu verder?

Dit patroon komt heel veel voor. De ontwerpster heeft het gevoel dat hij al haar ideeën bij de glasproducent liggen en de glasproducent ziet onvoldoende in hoe dit tot innovatie leidt. Dit kan anders.

Het gewenste patroon

Een patroon dat tot een succesvolle samenwerking leidt bestaat uit verschillende strategische stappen. Zo heb je bij de ontwikkeling van een nieuw product grofweg drie stappen: ontwerpen, prototype en productie. Per elke stap maak je verschillende afspraken. Stap 1: In de ontwerpfase maakt de ontwerper een inschatting van de nodige uren en de prijs. Beide partijen gaan akkoord met de prijs en spreken af om dit bedrag later in het proces te betalen. Stap 2: In de prototypefase stelt het bedrijf zijn werkplaats en personeel beschikbaar en draagt de investeringskosten voor het maken van een mal. De ontwerper investeert zijn gemaakte uren. Stap 3: In de productiefase sluit je een royalty-overeenkomst waarin de opbrengsten van het product verdeeld worden. Royalty-vergoedingen voor ontwerpers zie ik doorgaans tussen de 2% en 12%. Dit is o.a. sterk afhankelijk van de oplage, de grootte van de afzetmarkt en de looptijd. In deze overeenkomst worden de ontwerp-uren (uit stap 1) uitbetaalt als voorschot op de royalty’s.

Artistieke waarde

Iedereen blij toch? Toch zijn veel ontwerpers bang dat het bedrijf er met hun ideeën vandoor gaat voordat ze überhaupt gaan samenwerken. Om dat te voorkomen is het extra belangrijk dat ze deze stappen kennen. Als ontwerper kom je niet alleen een goed ontwerp presenteren maar ook direct een zakelijk voorstel. Daarmee maak je letterlijk je artistieke waarde te gelde.




20 views