Wat is het verdienmodel van gratis?

Als consument kun je gebruik maken van vele gratis diensten zoals online bellen via skype, informatie opzoeken met Wikipedia, grote documenten verzenden via Wetransfer, berichtjes versturen via Whatsapp en ga zo maar door. Dit zijn voorbeelden van succesvolle bedrijven met inmiddels miljoenen gebruikers. Als je daar advertentieruimte verkoopt is het wel duidelijk hoe zij hun geld verdienen. Maar hoe doe je dat als eenvoudige MKB ondernemer? Hoe kan je iets gratis aanbieden en daar ook daadwerkelijk iets aan verdienen? Hoe zorg je ervoor dat je als creatief stopt om alles maar voor niks of gratis blijft doen? Nicholas Lovell schreef daar een mooi boek over!

 

Nicholas Lovell heeft lange tijd in de financiële sector gewerkt, is nu succesvol internetondernemer en adviseert mediabedrijven over hun internetstrategie. In 2009 publiceerde hij zijn eerste boek ‘How to publish a Game’ waarin hij creatie makers uitlegt hoe je succesvol geld verdient met een internet game. In zijn boek ‘The Curve’ (2013) komt veel kennis van hem samen en vertelt hij hoe je een publiek van een beetje tot heel veel geld laat uitgeven aan dingen die echt waarde voor hen hebben.

 

De Curve bestaat uit drie delen: 1) zoek je publiek, 2) gebruik alle beschikbare hulpmiddelen om uit te zoeken wat belangrijk is voor hen, 3) laat hen van een beetje tot heel veel geld uitgeven aan dingen die echt waarde toevoegen. Hij richt zich op het leggen van verbinden met echte mensen en het zoeken naar een manier om hen geld te laten uitgeven aan producten, diensten en ervaringen die waarde voor hen hebben. Door je grootste fans een exclusieve ervaring mee te geven ontstaat er een belangrijke toegevoegde waarde waar een groot prijskaartje aan kan hangen. De waarde van een product of dienst wordt net zozeer bepaald door hoe we ons erdoor voelen als door het nut van dat product of die dienst. Door te begrijpen wat consumenten van waarde vinden en wanneer en waarom is cruciaal voor het succesvol runnen van een bedrijf in de eenentwintigste eeuw. De overheersing van de massamarktproductie is aan het einde van haar laatste periode. Voor creatieve makers zoals artiesten, producten, uitvinders en kunstenaars is dit een kans. Hun werk bevind zich vaak in een ‘niche’ waar ‘authenticiteit’ en ‘ervaring’ voor creatieve makers vanzelfsprekend is.

 

Het concept achter de Curve is anders dan dat achter het freemium-model. In het freemium-model richten bedrijven zich op twee variabelen: het aantal gratis gebruikers en het aantal betalende gebruikers. De Curve voegt daar het aantal lagen van waarde aan toe zodat gebruikers tien keer, honderd keer of zelfs duizend keer zoveel als het gemiddelde kunnen uitgeven.

 

Ter illustratie de business case van de game Double Fine Adventure dat via Kickstarter geld heeft opgehaald. Mensen konden een financiële bijdrage leveren tussen de 15 dollar en 10.000 dollar.

 

Als je kijkt naar het aantal transacties dan zie je dat de meeste mensen voor de kleinste bijdrage kiezen van 15 dollar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je echter kijkt naar de totale inkomsten uit deze transacties dan zie je dat de 100 dollar optie het voor het meeste inkomsten heeft gezorgd. Mensen die 100 dollar of meer toezegden, vertegenwoordigen 15% van de mensen en 52% van de opbrengsten.

 

Kunstenaars, artiesten en uitvinders creëren objecten die vanzelf aan de hoge kant van de Curve zitten. Ze zijn op maat gemaakt, persoonlijk en schaars en hebben een waarde die meer ligt in hoeveel iemand bereid is te betalen dan in de kostprijs. Ze moeten hun creaties verkopen, ze moeten mensen iets laten kopen tegen een prijs die varieert van laag tot hoog, en ze moeten hun werk onder de aandacht van mensen krijgen om de verkoop te stimuleren, maar ook om de prijs van hun topobjecten op te schroeven. Meerwaarde kun je toevoegen met behulp van trucs waar kunstenaars al vertrouwd mee zijnL genummerde uitgaven, een originele handtekening erop, opdrachten, persoonlijke elementen. Met de Curve-strategie kan een kunstenaar meer geld verdienen aan bezoekers die nog onderwerk zijn naar het superfandom, terwijl hij meteen ook het potentiele bedrag kan verhogen dat hijn kan vragen voor hoogkwalitatieve producten via betere zichtbaarheid, een betere reputatie en een nauwere band met zijn grootste fans.

 

Kortom, zoek naar nieuwe manieren om geweldige dingen te doen, en je fans zullen dol op je zijn. Of je nou gratis, duur of alles ertussenin bent: leer en pas je aan. Zo kun je blijven doen wat je wilt doen!

Please reload

Categorieën

Please reload

Inschrijven