Hoe word je serieus genomen?

Veel ondernemers in de creatieve industrie zijn gestart vanuit passie waarbij het vooral belangrijk is dat ze energie krijgen van wat ze doen. Maar voor je het weet ben je al een tijdje ‘lekker bezig’ en doe je iets waar je vooral ‘blij’ van wordt. Dat is helemaal prima natuurlijk maar wil je serieus genomen worden dan is het zaak om gewoon een goede omzet te maken. Maar hoe maak je die omslag van hobby naar serieus geld verdienen? En welke stappen moet je daarbij nemen? Lees hier een aantal tips om serieus aan de slag te gaan.

 

Ga naar beurzen

Als je serieus genomen wilt worden dan moet je plekken opzoeken waar andere serieuze ondernemers rondlopen en dat is bijvoorbeeld op beurzen. Op beurzen presenteren inkopers en verkopers zich. Dit is dus de ideale plek om kennis te maken met de juiste mensen. Ga met een bewust doel naar een beurs. Ga er niet heen om je te ‘oriënteren’… Daar heb je geen tijd voor en dat is te vrijblijvend. Stel jezelf ten doel om mensen te ontmoeten en vervolgafspraken te plannen. Bekijk van tevoren welke bedrijven zich gaan presenteren op de beurs en maak een lijst van mensen/bedrijven die je wilt ontmoeten. Denk hierbij niet alleen aan mogelijke leveranciers voor jouw product/dienst maar vooral ook om mogelijk verkopers. Tijdens de beurs doe je geen concrete zaken maar zorg je dat je ergens binnen komt. Dus stel jezelf ten doel dat je op de beurs kennis maakt met tenminste 5 mogelijke verkooppunten. Probeer te achterhalen wie beslissingsbevoegd is bij de afdeling inkoop en maak een afspraak met deze persoon om jouw collectie te pitchen.  

 

Durf te investeren

Het is belangrijk om te blijven investeren in je eigen bedrijf. Het eerste jaar is het echt noodzakelijk om zowel in je artistieke ontwikkeling als in je zakelijke ontwikkeling te investeren. Met name de zakelijke kant van je bedrijf heeft aandacht nodig als je serieus genomen wilt worden. Je kunt prima zelf aan de slag met online marketing maar investeer dan wel in een goede cursus, adviseur of boek. Ga het wiel niet zelf uitvinden en ga voor kwaliteit. Zodra je snapt hoe het werkt kun je het makkelijker uitbesteden en blijven aansturen.

 

Samenwerken

Ondernemen doe je niet alleen. Dit doe je samen met leveranciers, partners, klanten, concullega ’s etc. Gebruik al je contacten om jezelf te positioneren in die markt. Dus ga een samenwerking aan met een partner dat een groot bereik heeft bij jouw doelgroep. Of creëer een win-win situatie voor jezelf en een klant en vraag of je deze klant als ambassadeur mag inzetten. Of ga samenwerken met een erkende instelling of instituut om zo jouw eigen merk/naam betrouwbaarder over te laten komen.  Of ga samenwerken met een concullega ‘s om een grotere opdracht aan te kunnen.

De aard van de samenwerking moet zijn dat je er beide profijt van hebt. Dus niet alleen omdat het ‘zo goed voelt' en maak heldere afspraken.

 

Breek je dromen op in kleine stappen

Dit klinkt als een open deur maar gebeurt echt nog te weinig. Als je ergens wilt komen moet je eerst helder hebben wat precies het einddoel is zodat je dit doel stapt voor stap kunt gaan bereiken. Stel je bent modeontwerper en je wilt dat jouw kleding via de grote winkels verkocht wordt. Dan zijn de volgende stappen te onderscheiden:

 

Jaar 1

  • Doe onderzoek bij je potentiele klant

  • Ontwerp een waanzinnig collectie

    • Basic items

    • Trend items

  • Zorg voor tenminste twee verkooppunten per verkoopkanaal:

    • Verkoopkanaal ‘webshop’

      • Je eigen webshop

      • Een andere webshop

    • Verkoopkanaal ‘fysieke winkel’

      • Boetiek A

      • Boetiek B

  • Investeer in marketing en sales

 

Jaar 2

  • Doe onderzoek naar je bestaande klanten en analyseer je verkoop

  • Ontwerp 2e collectie (basics en trend items)

  • Verdubbel het aantal verkooppunten voor ieder kanaal (kijk vooral buiten NL!)

  • Investeer in voorraad/ voorfinanciering van je productie

 

Jaar 3

  • Doe onderzoek bij je bestaande klanten en verkooppunten

  • Ontwerp 3e collectie (basics en trend items)

  • Verhoog de omzet bij de bestaande verkooppunten

  • Investeer in een Lookbook

  • Pitch jouw collectie bij de inkopers van retailers

 

Als je met bovenstaande punten aan de slag gaat ben je stapsgewijs bezig met groei. Ieder jaar stel je jezelf opnieuw doelen die ervoor zorgen dat je einddoel dichter in de buurt komt. De resultaten uit het voorgaande jaar zorgen ervoor dat je in gesprek raakt met de juiste mensen die je nodig hebt voor je volgende doelen. In het geval van de modeontwerper; retailers gaan niet met je in gesprek als je geen klanten hebt. Dus laat eerst zien dat je in staat bent om een collectie te ontwerpen waar je een betalende en terugkerende klant voor hebt. Dan ben je pas een serieuze gesprekspartner voor anderen maar nog belangrijker, voor jezelf!

 

 

 

Please reload

Categorieën

Please reload

Inschrijven