Is het de investering waard?

 

"Het geluid is te zacht, het beeld is slecht en de infographics zien er goedkoop uit. Ik zou er niet voor betalen!" Dit is de eerste reactie op mijn e-learning die ik aan het ontwikkelen ben. Die zag ik echt totaal niet aankomen. De onzekerheid slaat aan alle kanten toe.

Wil jij in mijn testpanel?

 

Waarom wilde ik deze e-learning ook alweer maken? Wie zit hier op te wachten? En wat probeer ik hiermee te bereiken? Nou kijk, het is dus voor creatieve ondernemers die aan de slag willen met een financieel plan. Al die creatieve ondernemers die ik spreek en mij vragen hoe ze een begroting moeten maken, wat een verdienmodel is en hoe je in godsnaam je eigen jaarrekening moet lezen. Dat dus.

 

Inmiddels heb ik de lesstructuur van mijn e-learning en een demo van les 1 af. Vandaag heb ik de demo naar mijn testpanel gestuurd en nu moet ik met de billen bloot zodat ze mij feedback kunnen geven! Best spannend eigenlijk. Want ik heb er stiekem toch mijn best op gedaan.

(Wil jij ook in mijn testpanel? Meld je dan hier aan en gebruik de toegangscode: Demo_April_2017)

 

De kosten die ik tot nu toe heb gemaakt voor de demo zijn in totaal € 86,-. Na de feedback op de demo ga ik grotere investeringen doen in de ontwikkeling van de gehele e-learning. Waarom vertel ik dit? En wat heb jij er aan?

 

Veel creatieven zijn regelmatig bezig met nieuwe projecten. Dat is waar zij goed in zijn. Dat is waar de creatieve industrie om draait. Maar levert het ook nog iets op? Worden al die investeringen die zij doen ook terug verdiend en is het de investering wel waard?  Hoe bereken je zoiets überhaupt? Nou, dat kan ik je haarfijn uitleggen.

 

Hoe bereken je de terugverdientijd?

 

Stel je bent met een nieuw project bezig. Dan maak je eerst een investeringsbegroting.  Dit is een overzicht van alles kosten die je denkt te gaan maken voor de ontwikkeling. Als je sommige kosten niet weet dan kun je offertes opvragen of een inschatting doen.

 

Zie hier een voorbeeld van een fotograaf die een boek gaat uitgeven. Het boek heet Helder Water en wordt in een luxe editie gedrukt. De totale investeringsbegroting komt neer op € 19.215,-. Voor de verkoopprijs heeft ze gekeken naar vergelijkbare fotografieboeken in de markt en komt ze op een verkoopprijs van € 45,-. (excl btw).  In de tabel zie je haar investering en de ‘Cash flow uit verkoop’. De verkoop loopt langzaam af.

 

Nu zou je kunnen zeggen dat ze de kosten eruit heeft als ze de verkoopprijs deelt door de investeringskosten. Dat is 427. Dus als zij 427 boeken verkoopt is ze uit de kosten. Ja, dat is voor een deel waar. Je moet je afvragen op wat voor een termijn dit gaat gebeuren.  Hoe sneller de investering terug is verdiend hoe beter.  Want oude boeken verkopen een stuk slechter.

 

 

Als je nu kijkt naar wanneer ze haar investering er uit heeft dan zie je in onderstaand overzicht dat de terugverdienperiode 6 maanden is. Dus alle boeken die ze verkoopt na die periode is winst.  

 

Ben jij met een project bezig? Dan is het zaak om een begroting te maken en ook goed na te denken hoe snel je de investering terug gaat verdienen. Want hoe sneller het geld weer terugverdiend is hoe ‘financieel gezonder’ dit is.  

Please reload

Categorieën

Please reload

Inschrijven