7 verdienmodellen voor bloggers, vloggers en YouTubers

 

Ik kijk geen tv meer.

 

Daar heb ik geen tijd meer voor.

 

Alleen als ik moe ben dan vind ik het weleens lekker. Het schijnt dat je dan beter naar bed kunt gaan. Dat doe ik dan ook. En dan lig ik in bed met mijn telefoon naar YouTube filmpjes te kijken…

 

Ik volg inmiddels 98 kanalen. Sommigen zijn goed en sommigen echt slecht. Maar ik geniet er toch van.

 

Ik vind het wel stoer als je iets online plaats zonder ervaring of enige kennis. Alles vanuit een puur naïef enthousiasme. 

 

Er zitten echt goeie tussen. Vooral meiden kunnen er wat van. Die snappen gewoon dat alles er goed uit moet zien. Lichtinval is goed, make-up is goed, kleurstelling is goed, etc. Dat is gewoon heerlijk om naar te kijken.

 

Mannelijke vloggers kunnen er ook wat van. Dan vind ik vaak het geluid en de muziek goed gekozen en het is allemaal net wat scherper geknipt en gemonteerd.

 

Inhoudelijk draait het om passie

 

Dat is waar je naar blijft kijken. Het is een onuitputtelijke bron van inspiratie. Dat is echt aanstekelijk.

 

Maar goed, passie is leuk. Een goed uitziend hoofd is ook prettig. En net doen alsof je de hoofdrol hebt in je eigen show is ook helemaal prima. Maar levert het nog wat op?

 

Hoeveel vlogs en blogs moet je maken voordat je er geld mee kan verdienen? En hoe verdien je dan je geld? Moet je heel veel volgers hebben om iets te verdienen? Of moet je reclame maken om geld te verdienen? Hoe zit dat nou precies?

 

Dat wilde ik ook weten. Vandaar dat ik het een en ander heb uitgezocht.

 

Ik heb hier een paar verdienmodellen voor je op een rijtje gezet.

 

Verdienmodel 1 Lekker bloggen holadijee

 

Je begint met het schrijven van een blog of het maken van een vlog over een bepaald onderwerp waar jij een passie voor hebt. Dit begint puur onschuldig. Je zet het online en langzaam maar zeker groeit het aantal volgers en websitebezoekers.

 

Nou ja… onschuldig….

 

Belangrijke voorwaard hierbij is dat je consequent en regelmatig post, focus houdt, een lange adem hebt en een begripvolle partner die deze gekte ondersteunt.  

 

Je post bijvoorbeeld elke woensdag stipt om 12.00 uur je nieuwe blog/vlog gedurende een jaar lang. Dat zijn dus 52 blogs/vlogs.

 

Zelf doe ik bijvoorbeeld 8 uur over het schrijven/redigeren van een blog van 600 woorden of het maken/filmen/monteren van een vlog van 10 minuten. Op jaarbasis kom je dan uit op 416 uur. Met een minimumloon van € 9,11 per uur, zou je dus kunnen zeggen dat dit verdienmodel verliesgevend is met zo’n € 3.789,76 per jaar. Holadijee…

 

Verdienmodel 2: inkomsten via reclame

 

Oké, nu willen we natuurlijk geld gaan verdienen. De meest gangbare manier is om te starten met reclame.

 

Op je website kun je een advertenties plaatsen. Zodra iemand het ziet of erop klikt dan krijg je inkomsten. Dit hangt er dus sterk vanaf hoeveel websitebezoekers je hebt. Bij minimaal 50.000 unieke websitebezoekers per maand kun je een vast bedrag ontvangen voor de advertentieruimte die je biedt. Voor die tijd is het dus variabel.

 

Als je een YouTubekanaal hebt dan kun je een reclamefilmpje laten afspelen voorafgaand aan jouw eigen video. Dit gebeurt zodra jouw kanaal meer dan 10.000 views heeft.

 

Het kan ook wat subtieler.

 

Je ziet steeds vaker ‘advertorials’ op blogs. Dit is een samenvoeging van een artikel en een reclamebericht. Je denkt dat je een artikel leest maar eigenlijk is het een reclameboodschap.

De vergoeding voor deze advertorials ligt tussen de €25 -€ 1500.

 

Verdienmodel 3: inkomsten via partners

 

Het woord ‘partners’ klinkt hier heel gezellig maar is feitelijk vergelijkbaar met reclame. Zo kun je als blogger/vlogger gratis spullen krijgen als je deze reviewed in je blog/vlog.

 

KROETS! is hier zeer succesvol in. Werkelijk dit filmpje moet je echt even kijken! Gratis spullen regelen (kijktijd: 5 min)

 

Voor bedrijven is dit heel interessant. Op deze manier kunnen ze met een heel klein budget direct bij hun doelgroep komen. Het is dus raadzaam om als blogger/vlogger goed na te gaan of jij hier zelf ook wat aan hebt.

 

Maar als je de nieuwe haarföhn van Dyson ontvangt om te reviewen op je YouTube kanaal dan zeg je als vrouwelijke vlogger geen nee natuurlijk…

 

Oké, terug naar het grote geld.

 

In plaats van gratis spullen kun je ook een percentage van de omzet krijgen. Now we are talking!

 

Bij bloggen heet dit dan affiliatie marketing. Dus als ik in deze blog een product of dienst aanprijs en je klikt op de link en gaat over tot koop, dan krijg ik een percentage van de omzet.

 

Bij vloggen wordt er meestal een kortingscode gegeven die je kunt gebruiken bij de aankoop. Door de kortingscode weet de partner via welke vlogger de klant is binnen gekomen en krijg jij als vlogger een percentage van de omzet.

 

De percentages liggen tussen de 10% en 50%. 

 

Verdienmodel 4: Gasten!

 

Het kan ook zijn dat je benadert wordt om een gastblog te plaatsen op jouw website. Je krijgt dan een of meerdere blogs over een bepaald onderwerp en die kun je plaatsen. Dit lijkt wel een beetje op advertorials maar is toch weer subtieler. Vaak wordt er geen directe aanbieding gedaan maar worden mensen uitgenodigd om de andere blogger of vlogger te volgen.

 

Bij vloggers zie je dat ze samen een vlog opnemen. Op deze manier kan een beginnend vlogger zichzelf introduceren bij een groot publiek en hopelijk wat nieuwe volgers meepikken.

 

Vergoeding tussen de €25-€ 250

 

Verdienmodel 5: Call my manager!

 

We gaan nog even dieper in op de reclame variant. Hier kan je als YouTuber namelijk meer dan een modaal inkomen mee verdienen.  

 

Dat bedrijven interesse hebben om met YouTubers te werken is heel duidelijk. Maar deze bedrijven hebben natuurlijk niet al die contacten zelf. Daarvoor benaderen ze een Manager of een MCN (Multi Channel Network). Dit is eigenlijk een soort productiemaatschappij. Zij hebben meerdere grote YouTubers onder contract staan en zetten de campagnes bij ze uit.

 

MCN en Managers regelen ook samenwerkingen tussen verschillende YouTubers en ze kunnen bijvoorbeeld ook YouTubers een workshop of lezing laten geven bij een bedrijf.

 

Verdienmodel 6: Eigen inkomsten

 

Het gaat niet altijd om veel views of websitbezoekers. Je kunt ook een hele trouwe en kleine achterban hebben waar je geld aan kunt verdienen.

 

Je bent bijvoorbeeld gepassioneerd zijn over weddingplannen en je geeft allemaal waardevolle tips & trics over het plannen van deze perfecte dag. Dan kun je op je blog of vlog een online cursus aanbieden ‘Plan de perfecte dag’ of de cursus ‘Het geluk zit in een goede voorbereiding’ of ‘Opleiding tot weddingplanner’. Dit kunnen ook producten zijn zoals mooie notitieboekjes, luxe pennen en sierband. Ik noem een paar voorbeelden...

 

Het aanbod zet je dan op je eigen website of via andere websites, en op deze manier creëer je je eigen inkomsten. De realiteit is wel dat je 50% van je tijd bezig bent met marketing en 50% van je tijd bezig bent met de inhoud.

 

Hoeveel je hieraan precies verdient hang af van de kwaliteit van je eigen aanbod en de marketing.  Handig is wel om doelen met jezelf af te spreken zodat je een mooi full-time inkomen voor jezelf creëert.

 

Verdienmodel 7: Content is king

 

Je bent inmiddels zo goed geworden in het creëren van je eigen content dat je hebt besloten om een membershipsite te openen. Dit is een website die alleen toegankelijk is voor betalende abonnees. Deze mensen zijn zo enthousiast over wat je te vertellen hebt dat zij bereid zijn een maandelijks bedrag te betalen om je content te kunnen zien/consumeren.

 

En nu ben je echt goed bezig als blogger/vlogger! Dit is wel echt een verdienmodel voor gevorderden. Op deze manier creëer je namelijk een vaste inkomstenstroom doordat je met abonnees werkt.

 

Show me the Money!

 

Belangrijke voorwaarde voor elk succesvol verdienmodel is natuurlijk de schaalbaarheid. Dus aan de voorkant van je blog/vlog gaat het om je passie en je enthousiasme en aan de achterkant gaat het om volume.  Dus hoe goed ben jij in staat om jouw volgers om te zetten in betalende klanten? Hoeveel conversie/tractie kan jij realiseren? Daar gaat het uiteindelijk om.

 

Hieronder een overzicht uit de Quote met gegevens uit 2015 en 2016 van succesvolle youTubers in Nederland.

 

Enzo Knol

Kanaal: Enzo Knol (Nederlandstalige vlog)

Abonnees: 680.000

Weergaven: 272 miljoen

Verdiende: € 354.000,-

 

Robert van Eindhoven

Kanaal: Siv HD (Gaming)

Abonnees: 1,6 miljoen

Weergaven: 211 miljoen

Verdiende: €216.000,-

 

David Harms

Kanaal: Dus David Games (Gaming)

Abonnees: 523.000

Weergaven: 186 miljoen

Verdiende: €202.000,-

 

Willem Stevens

Kanaal: Kud (animatieserie)

Abonnees: 619.000

Weergaven: 175 miljoen

Verdiende: € 197.000,-

 

Mimi Karim

Kanaal: إسوارة (Eswara, dat betekent armband in het Arabisch)

Abonnees: 1,7 miljoen

Weergaven: 144 miljoen

Verdiende: € 175.000,-

 

Hans van Raaijen

Kanaal: Gumbal (autonerd)

Abonnees: 241.000

Weergaven: 175 miljoen

Verdiende: € 172.000,-

 

Mascha Feoktistova

Kanaal: Beautygloss (beautyblog)

Abonnees: 498.000

Weergaven: 170 miljoen

Verdiende: € 162.634,-

 

 

 

Please reload

Categorieën

Please reload

Inschrijven