Van Kunstenaar naar Kapitalist in 5 stappen

 

Een echt goeie kunstenaar geeft niet om geld.

 

Yeah right…

 

Dat is inmiddels wel een beetje achterhaald.

 

De stress en de onzekerheid doen gewoon iets met je op de lange termijn. Op de kunstacademie word je daar niet op voorbereid.

 

De cijfers van het CBS:

 

“Er zijn 141.000 kunstenaars in Nederland. Meer dan de helft verdient minder dan 30.000 per jaar[1] en slechts enkelen zijn in staat om te leven van hun werk.”

 

Wil je echt geld verdienen?

Ben je bereid om te leren van de besten?  

 

Dan moet je naar de grote jongens kijken. De keiharde kapitalisten! Ik heb een eenvoudig stappenplan voor je gemaakt: Van Kunstenaar naar Kapitalist, in 5 stappen.

 

Stap 1: Goedkope arbeid

 

De fashion-industrie is er pas echt groot mee geworden. Lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden.

 

En ze kunnen altijd nog lager die lonen… Want als de ene fabriek in Bangladesh de klus niet aanneemt, dan doet de andere het wel.

 

Wat heeft dit met kunst te maken?

 

Niks natuurlijk. Je wilt niet geassocieerd worden met het uitbuiten van mensen, toch?

 

Nee, dat wil niemand. Daarvoor heb je familie.

 

Familie?

 

Ja, familie.

 

Kunstenaars die hun bekendheid uitbouwen met behulp van familie zijn vaak stevige en betrouwbare familiebedrijven.

 

Beeldend kunstenaar Joseph Klibanksy is daar een mooi voorbeeld van. Zijn vader, moeder, broer en schoonzus werken o.a. in het bedrijf. Zij zijn erg betrokken en weten als geen ander wat de visie is van Joseph.  

 

Dit zie je ook bij de Amerikaanse mode-ontwerper Zac Posen. Zijn moeder was de eerste tien jaar CEO en zijn zus Brand Director.

 

Bij Andree Rieu en Jan Smit zijn in de beginjaren ook veel familieleden betrokken. En dat is ook net zo gezellig aangezien je als artiest veel op tournee bent.

 

Stap 2: Uitputten van grondstoffen

 

De kiloknallers en opgespoten groentes die wij voor een zacht prijsje kopen in de supermarkt zijn het resultaat van dier-onterende omstandigheden en het toedienen van hormonen en gif. Hierdoor kan je sneller en in grotere volumes oogsten.

 

Iedere kunstenaar zou zijn eigen grondstoffen ook moeten benutten. Denk aan je auteursrechten. Welk werk kun je snel en makkelijk verkopen en kan je in oplages produceren?

 

Kunstenaars die hier flinke vruchten van plukken zijn bijvoorbeeld Dick Bruna, Keith Haring en Corneille. Zij hebben slim gebruik gemaakt van hun auteursrecht en menig bedrijf licentie verkocht om hun beelden te gebruiken.

 

Stap 3: Consumptiegekte

 

Ken jij iemand die altijd de nieuwste gadgets heeft en het liefst in de rij staat bij de Apple store om het laatste model te kopen? Vast wel.

 

En er worden flinke prijzen voor betaald. Waarom?  

 

Omdat je het wilt hebben. Het maakt niet heel veel uit waar Apple mee komt. Het is sowieso cool en je wilt het!

 

Voor artiesten is deze stap van levensbelang.

 

Fans.

 

Het liefst van die doorgedraaide fans.

 

Echte super-fans kopen elke CD, ticket, mok, T-shirt, sleutelhanger die je maakt en staan vooraan bij elke optreden. Vertroetel deze mensen. Want de bodem van hun portemonnee is nog lang niet bereikt.

 

Even plat gezegd: geld verdienen aan bestaande klanten is een stuk makkelijker dan geld verdienen aan nieuwe klanten.

 

Zo kondigt Elton John aan dat hij gaat stoppen met optreden. Als mega-fan wil je natuurlijk bij dit laatste optreden zijn. Maar maak je niet druk. Elton heeft een afscheidstournee ingepland van een jaar! Over geld verdienen gesproken…

 

Stap 4: Keten-dominantie

 

Nog even terug naar de fashion-industrie. Die keten zit werkelijk vol met onveilige en ongezonde schakels. Katoenboeren worden ziek door alle chemicaliën die ze moeten gebruiken en gebouwen storten in met honderden onschuldige medewerkers.

 

De grote mode-merken gaan met gemak naar een concurrerende fabriek in Bangladesh als de productie niet voor minder geld kan. En de lokale ondernemer zwicht. Zijn kinderen moeten tenslotte ook eten.

 

Kunstenaars zouden ook een keten moeten opbouwen waar zij de voorwaardes bepalen. Als je een ‘keten’ bouwt dan ga je dus werk uitbesteden.

 

Zo heeft beeldend kunstenaar Nadia Gonegai haar Portret Urn op de uitvaartmarkt gezet met een duidelijk visie: Een urn die uniek en persoonlijk is en voor de juiste prijs. De productie gebeurt volgens haar kwaliteitsnormen en de verkoop gebeurt op basis van de voorwaarden die zij heeft uit-onderhandeld met de uitvaartondernemers. Zij weet dus precies hoe het werkt in de keten en staat daar volledig achter.

 

Stap 5: Winst als voornaamste doel

 

Zorg dat je belangrijke mensen aan boord hebt die maar aan 1 ding denken: winst!

 

Oliebedrijf Shell heeft bijvoorbeeld een gezellig vriendenclubje om zich heen gebouwd. Aandeelhouders, politiek, en zelfs het koningshuis zitten in de club. Maar rap uitbetalen aan de slachtoffers van woningbezitters in Groningen, ho maar…

 

Begeef je als kunstenaar eens in andere kringen. Drink een borrel op een open avond bij Sociëteit De Witte in Den Haag of De Koninklijke Industrieele Groote Club in Amsterdam.

 

Ontmoet mensen buiten je comfort-zone.

 

Zo hebben mode-ontwerpsters Joline Jolink en Ilja Visser een investeerder aan boord gehaald die ze scherp houdt op de winstgevendheid van hun bedrijf. Dit kan alleen als je de toegevoegde waarde inziet van iemand met een andere kijk op zaken. 

 

Lekker graaien!

 

Het is dus helemaal niet zo’n gek idee om je als kunstenaar wat meer als een geldwolf op te stellen. Jij hebt recht op die winst! Pak het dan ook.  

 

 

 

[1] Cijfers CBS, gemeten in de jaren 2013-2015

 

Please reload

Categorieën

Please reload

Inschrijven