Hoe krijg je een eerlijke beloning als kunstenaar?

 

“We hebben geen budget, maar dit is wel een opdracht die interessant is voor je portfolio”. 

 

“Wil je eerst jouw ideeën en schetsen aan ons sturen? Dan kijken we daarna of we met jou in zee willen”

 

Een paar reacties van opdrachtgevers waar je als creatieve ondernemer mee te maken hebt.  Je ergert je er kapot aan, voelt je niet gewaardeerd en krijgt niet de eerlijke financiële beloning voor je werk.

 

Maar aan wie ligt dat?

Ligt het aan die brutale opdrachtgever of ligt het aan die zielige kunstenaar?

 

Ja, het is een schande. En het is belachelijk als iemand ervan uitgaat dat je voor niks werkt. (Leestip: Wat is het verdienmodel van gratis?) Maar is dit niet iets waar iedere beroepsgroep mee te maken heeft?

 

Niet alleen kunstenaars maar ook boekhouders, bankiers, tandartsen, verhuizers etc hebben te maken met opdrachtgevers die ze moeten overtuigen van hun waarde. Dus waarom is een kunstenaar dan meteen zielig?

 

Omdat je bij een boekhouder of tandarts vaak nog wel weet wat hij precies doet en bij een kunstenaar niet. Hier tast men echt in het duister.

 

En in plaats van je daarover te irriteren is het zaak je opdrachtgever gewoon een beetje op weg te helpen.

 

Lees hier hoe zo’n gesprek heel anders kan verlopen.

 

Stap 1: Krijg een duidelijk beeld van de opdracht

 

Vraag naar de specificaties van de opdracht. Hoe lang duurt het? Waar is het? Waar en wanneer wil je een fotograaf? Waar worden de foto’s voor gebruikt? Hoeveel foto’s hebben jullie nodig. Etc, etc..

 

Deze specificaties helpen je om straks een (tegen)voorstel te kunnen doen. Als je niet voldoende weet wat de behoefte van de klant is, is het moeilijk om met ze mee te denken.

 

Stap 2: Samenvatten

 

Vat samen wat je hebt gehoord van de opdrachtgever om ervoor te zorgen dat je inhoudelijk op een lijn zit. Zorg dat je een goed beeld hebt van de specificaties én de kwaliteit die de opdrachtgever voor ogen heeft.  

 

Stap 3: Op weg helpen van je opdrachtgever

 

Hier is het moment om je opdrachtgever een beetje op weg te helpen. Leg je opdrachtgever uit wat er zoal komt kijken bij een klus zoals zij voor ogen hebben:

  • Aantal uren foto’s schieten/ aanwezig zijn

  • Apparatuur/assistent

  • Vervoerskosten

  • Nabewerking

  • Auteursrechten

Hou het kort en helder. Je hoeft niet in details te treden. Het gaat er meer om dat je het gewicht aangeeft van de opdracht. Je praat hier dan ook nog niet over je uurtarief maar eerder over uren of dagdelen die je verwacht kwijt te zijn.

 

Stap 4: Zoek naar een oplossing

 

Geef aan dat je mee wilt denken aan een oplossing. Je biedt twee opties:

  1. Als er echt geen budget is kunnen ze het beste de stagiaire van hun afdeling vragen om die avond foto’s met haar iphone te maken. Belangrijk hierbij is om te benoemen dat het inhoudelijke en kwalitatief niet gaat worden wat zij voor ogen hebben. (Laat hier je oordeel niet horen, maar zie het als een serieuze oplossing)

  2. Als zij graag foto’s willen die aan hun inhoudelijke en kwalitatieve verwachtingen voldoen dan kunnen ze beter met een ervaren fotograaf werken.

 

Stap 5: Neem de leiding

 

Een belangrijke stap nu is om een concrete prijsindicatie te geven en het gesprek af te ronden. Hiermee leg je de bal bij hen maar houd je de leiding in het gesprek. Met andere woorden: jij hebt nu een tegenvoorstel gedaan en hier kunnen zij over na gaan denken. Zeg dat je ze over twee dagen terugbelt om te kijken of jullie kunnen samenwerken.

 

Stap 6: Terugbellen

 

Ja, en dan is de dag dat je ze terug moet bellen. Probeer hier zo neutraal mogelijk in te zijn. Sta open voor de oplossing die zij uiteindelijk kiezen.

Als ze begrijpen dat je niet voor niks gaat werken dan gaan ze akkoord met jouw voorstel of doen een tegenvoorstel. Je kan hier dan ja of nee op zeggen.

Als ze niet met je verder willen, voel je dan niet persoonlijk benadeeld. Durf te vragen wat de bezwaren zijn zodat je kunt leren van het contactmoment.

 

Ik heb het ook meegemaakt

 

Een opdrachtgever wilde dat ik een training zou geven en er was een ‘budget’ van € 150,-. Aan de hand van hun wensen en specificaties heb ik een tegenvoorstel gedaan inclusief een korting om ze tegemoet te komen. We zijn er helaas niet uitgekomen. Maar ik heb mij in tijden niet zo ‘empowered’ gevoeld. Ik vond dat ik het waard was en ik durfde het gesprek daarover aan te gaan.

 

Het gevoel van een eerlijke beloning begint door uit te spreken wat je waard bent. 

 

Kunstenaars spreken zich veel te weinig uit over de economische waarde van hun werk. Dat blijft altijd een schimmig gebied. Geen wonder dat een brutale opdrachtgever het dan toch gewoon probeert…

Please reload

Categorieën

Please reload

Inschrijven