4 tips voor je prijsstrategie

Thank God! De Dutch Design Week is weer achter de rug. Het is een enorm groot evenement. Iedereen is met iets hips, innovatiefs of onbegrijpelijk bezig. Ik trek dat niet meer.

 

Ik hou van concrete dingen. En ik hou van creatieven die zich van hun ondernemende kant laten zien.

 

En toen zag ik Gigi

 

Gigi van Grevenbroek is illustrator. Als je met haar werk op de foto gaat en je plaats de foto op Instagram met #gigiskindofworld dan kan je kans maken op een originele illustratie. Dat wil ik! Ik kom meteen in actie.  

 Toen was er SALE

 

Nietsvermoedend loop ik bij Studio Harm en Elke binnen. Er is een Misbaksel tafel. Op deze tafel staat een verzameling van alle mislukte keramieken producten die je voor de helft (!) van de prijs kan kopen. Ik denk niet meer na en ik koop een hele mooie klok.

 

 Ik vind het fijn als iemand mij helpt en zegt wat ik moet doen. Koop dit! Like dit! Aai dit! Zeker op een beurs waar je overprikkeld wordt.

 

Soms gaat het mis.

 

Dan krimpt mijn maag ineen.  

 

Een illustrator heeft zijn werk netjes aan de muur hangen. Er staan prijskaartjes bij. Heel goed, denk ik. Totdat ik zie wat erop staat.

 

-Illustratie € 9,-

-Illustratie + lijst € 22,-

 

Er gaan nu veel gedachtes door mij heen. De lijst is duurder dan het werk. Op zich is dat niet erg. Wat wel erg is dat dit op het prijskaartje staat. Door deze informatie heb ik direct een andere mening over de illustratie.

 

Prijzen doen veel met mensen

 

Let goed op hoe je dat aanpak en ga er niet te makkelijk mee om. Zeker niet als je op de Dutch Design Week staat met bezoekersaantallen die boven de 300.000 komen. Het is zonde als je door een verkeerde prijsstrategie mensen afschrikt of niet tot actie aanzet.  

 

Hier zijn vier tips om je prijsstrategie te bepalen:

 

Tip 1

Kies bij voorkeur een totaalprijs, dus inclusief lijst. Mensen kopen graag een totaaloplossing.

 

Tip 2

Hoe de prijs is opgebouwd is geen relevante informatie voor op het prijskaartje

 

Tip 3

Verkoop eenzelfde werk in verschillende vormen. Begin met de hoogste prijs. De variatie die je aanbrengt in de prijs is gebaseerd op exclusiviteit (en niet per se op afmetingen) Als voorbeeld:

  1. Originele tekening incl lijst = hoogste prijs

  2. Zeefdruk 1/100 incl lijst = middelste prijs

  3. Repro print incl lijst = laagste prijs

 

Tip 4

Het toepassen van een speciale Dutch Desing Week korting werkt goed bij handzame producten die bezoekers meteen mee kunnen nemen. Zorg er dus voor dat je ook iets hebt tijdens de beurs dat mensen direct kunnen kopen. 

 

Zijn deze tips voor jou nu te laat? Geen nood! Er zijn weer genoeg nieuwe beurzen in aantocht. De Expo Database en AUMA geven een goed overzicht van alle internationale beurzen.

 

Heb je geen geld voor een beurs? Ook daar is een oplossing voor. Trommel wat gelijkgestemde ondernemers op en ga voor een collectieve beursinzending. Dan kan je 50% van de deelnamekosten (tot max € 1.500,-) vergoed krijgen via de Missievoucher van RVO.

 

Nog een laatste leestip: De beste financiering voor creatieve ondernemers 

Please reload

Categorieën

Please reload

Inschrijven